Een brouwerij voor jou!

1. Wie zijn wij.

Wij zijn Menno (Zwarte Parochie) en Marco (Slijterij het Promillage), Almelosche ondernemers die een plan hebben gemaakt om Almelo nog een stukje mooier te maken.

Zwarte Parochie heeft als missie om Almelo nog aantrekkelijker te maken met een eigen biermerk, een stukje extra trots die wij aan de Almeloërs willen geven. Een Parochie betekend "goede buur" maar ook een gemeenschap van gelijkgestemden. In dit geval gelijkgestemden die samenkomen om te genieten van een heerlijk speciaalbier.

Slijterij het Promillage is de enige slijterij in het centrum en brengt bijzondere whiskey's en de betere rum onder de aandacht van de fijnproevers.

Naast deze dranken verkoopt Marco ook de gangbare dranken om iedereen te kunnen bedienen. Marco geeft ook whiskey proeverijen en woon je in het centrum dan bezorgt hij je bestelde fles gewoon even bij je thuis.

2. Wat is het plan?

Samen willen wij onze kennis en ambacht inzetten om door te gaan naar het volgende niveau. Wij willen een proeflokaal starten waar wij de lekkerste Almelosche bieren gaan serveren, een plek om lekker te ontspannen, bij te praten met familie en vrienden, collega's en kennissen. Proeflokaal Zwarte Parochie wordt de plek voor mannen en vrouwen die willen genieten van lokale ambacht en gezelligheid.

Er is ook al een pand gevonden aan de Grotestraat 48. Er komt een Proeflokaal van 100m2 met de lekkerste bieren. Achter het proeflokaal komt de brouwerij. Deze gaan we verhuizen omdat de huidige plek te klein is geworden om de bieren te produceren. Je kan vanuit het proeflokaal dus rechtstreeks in brouwerij kijken en het hele proces bewonderen.

Wij willen minimaal 20 tapkranen met speciaalbieren die op ambachtelijke schaal gebrouwen worden en elke keer weer beter en gevarieerder worden. Naast deze bieren kan je ook genieten van een lekker stukje bierbostelbrood, droge worst van Skier Wöske en andere lekkernijen die op de kaart staan. En dit alles kan je ook vanaf ons terras bestellen!

3. Waar staan we nu?

In 2020 is de Zwarte Parochie begonnen met als eerste klant Proeflokaal België. De bieren worden in de ketels van Rigtersbier gebrouwen en een aantal slijterijen haken ook aan om de bieren te verkopen. Meer soorten bieren worden gebrouwen en het iconische biechthokje met een grote fles Quadrupel (Heer van Almelo) ligt in december in de winkels. 2021 werd het jaar van uitbreiding, in dit jaar lagen er op het hoogte punt wel meer dan 10 verschillende bieren in de schappen. Meer winkels en supermarkten nemen de bieren op in het assortiment. Het afzet gebied wordt dit jaar ook vergroot en de bieren zijn in en rondom Almelo te krijgen in bijna alle slijterijen. Ook wordt de Zwarte Parochie dit jaar verkozen tot beste bierbrouwerij van Overijssel! In 2022 zijn we wat efficiënter gaan werken, de productie wordt overgenomen door Huttenkloas in Albergen maar ook uit eigen ketels worden er bieren gemaakt voor de harde kern. We hebben ons eerste barrel aged bier gemaakt en inmiddels is het bier te krijgen in bijna alle Almelosche horeca zaken. We zijn ook gaan experimenteren met eigen verbouwde gerst in samenwerking met Skier Wöske en testen welke hop soorten het goed doen op de Almelosche akkers.

Om het plaatje compleet te maken en sneller nieuwe lekkere bieren te kunnen maken hebben wij een plek nodig waar wij deze kunnen brouwen en nog belangrijker, een plek waar jij van deze nieuwe creaties mag gaan genieten.

4. Waar gaan we de financiering voor gebruiken?

Wij hebben jouw hulp nodig om dit alles uit de grond te stampen! Met de opbrengst van deze crowdfunding willen wij het proeflokaal kunnen inrichten. Het pand gaan we huren en wordt casco opgeleverd, we mogen het zelf helemaal indelen en aankleden. We hebben ook al iemand gevonden die voor ons een hele speciale bar gaat ontwerpen! Die wordt echt heel gaaf! Daarnaast moeten natuurlijk alle tafels en stoelen er ook nog in. Je wilt immers ook lekker kunnen zitten!

5. Hoe kan je helpen en wat krijg je ervoor terug?

Als jij ook een bijdrage wilt leveren om Almelo leuker te maken dan krijg je hier ook wat voor terug! Ten eerste een fantastisch proeflokaal met unieke bieren maar ook krijg je als backer een mooi rendement op je lening of elke maand als eerste de nieuwste bieren of lekkere whiskey's.

Iets waar jij aan mee hebt geholpen en waar je trots op mag zijn.

Het werkt als volgt: leen jij ons een bepaald bedrag dan krijg je dat terug verspreid over 6 jaar met een jaarlijks rendement van 2%.

Het eerste jaar betalen we je niet terug om ons de ruimte te geven om te groeien. De rente krijg je uiteraard wel.

Neem je een abonnement dan krijg je afhankelijk van het bedrag elke maand 1 of meer van de nieuwste bieren per maand of een whiskey plank afhankelijk wat je kiest. Beide kan natuurlijk ook! :)

Elk jaar houden we een bijeenkomst voor alle backers met een update over de bedrijfsresultaten en nieuwe plannen. Daar wil je zeker bij zijn!